نمایشگاه هفدهم - بخش سوم
* کاشی اصفهان:
طرحهای مات کاشی دیوار این شرکت سازنده از درجه ماتی بالائی برخوردار بودند. تنوع نقشهائی مشابه بوریا و حصیر زیاد بود. درصد بسیار کمی از طرحها (نیمه) براق بودند. در بعضی از طرحهای دیوار به نمایش درآمده، تنها یک لعاب ساده بر روی بدنه برجسته (استراکچر) اعمال شده بود.

* کرابن سرامیک تبریز:
تقریبا تمام کاشیهای به نمایش درآمده مات بودند. با حضور موفقی که در نمایشگاه هفدهم و در زمینه کاشی پرسلانی لعابدار داشت، خود را به عنوان یک رقیب با توان بالقوه بالای صادراتی مطرح کرد. در یک نگاه اجمالی، سه رده از محصولات نمایش داده شده این شرکت را می توان:
الف) کاشی پرسلانی لعابدار با بدنه استراکچر و با برآمدگیهای منظم و هندسی دایره ای که علاوه بر یک لعاب زمینه، در بعضی از طرحها نوعی لعاب با جلوه لوستر اعمال شده بود. به نظر می رسید که این محصولات بیشتر برای مقاصد سطوح ضد لغزش طراحی شده اند. جالب اینجاست که اثراتی مشابه فیومه (fumé) که حالت کهنگی زیبائی به طرح می دهند، بر روی کاشیهای این رده نیز دیده می شد.

* توضیح: برای تعریفی کوتاه از فیومه (fumé)، به گزارش نمایشگاه هفدهم بخش دوم مراجعه شود.
ب) پرسلان لعابدار با سایزهای مستطیلی و بدنه های رنگی که لعاب با گرماژ پائین (مشابه همان رنگ بدنه) بر روی آن اعمال شده بود. در این رده بسیار زیبا که توجه بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرده بود، هر دو نوع با بدنه استراکچر و ساده دیده می شد. مشابه این نوع محصول را شرکتهای اندکی ارائه کرده بودند و به نظر می رسد که با توجه به هزینه (احتمالی) زیادی که در بر دارد، بازارهای صادراتی را هدف گرفته است.
پ) کاشی یک پارچه سایز 45×45 سانتیمتر و با جلوه سنـتی یا پسامدرن؛ به گونه ای که به صورت مجموعه ای از کاشیهای کوچکتر با رنگبندی متفاوت به نظر می رسیدند. از نام این طرحها ( مانند ماسوله و الحمبراء) نیز می توان به هدف از طراحی این محصولات پی برد.


غرفه این شرکت در نمایشگاه از نظر نمایاندن جلوه های مدرنیته و پسا مدرنیته، چیدمان و به تصور در آوردن فضای کاشیکاری شده (همانند آگهی های تبلیغاتی زیبای خارجی) بسیار زیبا بود. از نظر مدیر وبلاگ با توجه به فضای کمی که توسط کاشیهای نمایش داده شده اشغال شده بود، زیباترین غرفه نمایشگاه امسال به شمار می رود. توجه داشته باشید که حضور موفق در نمایشگاه را تنها نمایش تعداد هر چند زیادتر از محصولات تضمین نمی کند، بلکه راحتی خیال، آرامش و تمرکز چشم بر روی محصولات به نمایش درآمده از اهمیت زیادتری برخوردار است.
* کاشی تبریز:
تعداد زیادی از طرح های کاشی دیوار را با قالب های استراکچر کار کرده بودند. رنگبندیهای شاد و کمتر متداول نیز در میان آنها یافت می شد. اختلاف ارتفاع بعضی از این طرح های استراکچر به نسبت محصولات شرکت های دیگر قابل توجه می نمود که البته به دلیل نصب بر روی دیوار مشکلی ایجاد نمی کند. به نظر می رسید که تمرکز اصلی این واحد تولیدی برای شرکت در نمایشگاه هفدهم، اعمال لعاب های ساده رنگی مات و نیمه براق بر روی بدنه های استراکچر بود.

فضای داخلی غرفه « کاشی تبـریز» علیرغم ظاهر شلوغ آن،آرامش بـخش بود.
با تشکر از هـمکار گرامی جناب آقای مـحسن خلیلی.
همانند کرابن سرامیک تبریز، غرفه آرائی بسیار زیبا بود و با راهروهای باریک متعدد در طرفین تعداد زیادی از محصولات خود را به نمایش درآورده بودند. از سوی دیگر، برای احترام به حضور بازدیدکنندگان تعدادی نیمکت در میان غرفه قرار داده شده بود، ابتکاری که بسیاری از شرکتها به خرج ندادند. بر خلاف شلوغی ظاهری ای که این ابتکار نه چندان تازه در غرفه ایجاد می کرد، رضایت خاطر بازدیدکنندگان به نحو احسن جلب می شد. از نظر مدیر وبلاگ، دومین غرفه موفق و زیبا محسوب می شود.
ّمشخصات مدیر وبلاگ: